Gezondheid

Gezondheid

 

10 redenen waarom het goed voor je is

 

  1. Goede preventie tegen hart- en vaatziekten. Een dagelijkse wandeling van 30 minuten zorgt voor een

lagere bloeddruk en een daling van het cholesterolgehalte. Als je vijf dagen per week een

halfuurtje per dag wandelt, vermindert je risico op een hartaanval met 40%.

  1. Kan het risico op ouderdomsdiabetes verminderen.
  2. Doet de hersenactiviteit toenemen, wat een rem kan zetten op dementie.
  3. Zorgt voor opbouw van spieren en afbraak van overtollig vet, een belangrijk wapen in de

strijd tegen overgewicht.

  1. Doet je botmassa en spierkracht toenemen en vermindert kans op osteoporose.
  2. Bevordert de spijsvertering en de stoelgang, waardoor de kans op darmkanker daalt. Ook blijkt dat

wie kan bewegen bij tumortherapie, daar baat bij heeft.

  1. "Medicijn" tegen stress dat artsen steeds vaker voorschrijven. Dertig minuten lichamelijke activiteit per dag blijkt

mentale problemen te kunnen voorkomen.

  1. Na het wandelen slaap je goed. Een half uurtje beweging 's morgens of in de vroege

namiddag is volgens onderzoek de beste verzekering voor een snelle en onverstoorde nachtrust.

  1. Wandelaars presteren beter op het werk, omdat ze zich beter kunnen concentreren en meer energie hebben.
  2. Bij lichamelijke actieve werknemers ligt het ziekteverzuim lager.

Wandelen kan je alleen doen, maar gebeurt toch vaak in groep. Dan is het meteen ook goed voor je sociale leven.

(bron: HLN weekend 19 en 20 maart 2016)

 

Gilbert The Walker